Att gjuta silversmycken i sand

Vad är sandgjutning?

Det finns olika metoder för att gjuta silversmycken. Vilken metod man ska använda sig av beror på vad man vill åstadkomma. Eftersom jag arbetar med unika smycken, och inte producerar i större serier, använder jag mig av sandgjutning. Här gjuter man en sak i taget. Man använder en speciell gjutsand och en form som håller sanden. Principen är att man gör en form/avtryck i sanden av det som man vill gjuta av.

Se våra sandgjutna silversmycken

Välja föremål att gjuta av

Det föremål som man vill gjuta av ska vara slipat och fint, som man vill att det gjutna föremålet ska vara. Detta eftersom avgjutningen blir exakt. Alla repor och hack kommer med. Det jag gjuter av kan vara t.ex. en ring, som jag har skurit ut av vax. Det kan vara ett ett färdigt smycke, som jag vill göra ett extra exemplar av. Det kan också vara föremål från naturen som jag vill göra ett smycke av, t.ex. ett snäckskal eller ett ekollon. Man ska också tänka på att föremålet ska ha en form som gör att det är möjligt att pilla ut det ur gjutsanden när avtrycket är gjort.

Göra en form att gjuta i

För att gjuta har jag en gjutform, som fungerar som en hållare för sanden. Oftast använder jag  en tvådelad cylinder eller fyrkantig gjutram. Jag fyller den undre halvan med gjutsand och packar den hårt. Sedan pressar jag ner det som jag ska gjuta av i sanden. Föremålet ska vara till hälften nedtryckt i sanden. Sedan pudrar jag talk över hela ytan så att den övre delen inte ska fasta i den undre. Nästa steg är att sätta dit den övre halvan av gjutformen och fylla den med gjutsand. Även den ska packas hårt så att sanden ligger tryckt mot föremålet. Efter att det är gjort drar jag försiktigt isär de båda halvorna och pillar försiktigt ut förmålet. Nu är det viktigt att kontrollera att avtrycket i sanden är perfekt.

Förbereda själva gjutningen

När  man häller ner silvret i formen är det flytande och mycket hett. Sterling silver (S925) smälter vid 960 grader C. Det stelnar mycket snabb när det kommer ur smältdegeln, så det gäller att hälla snabbt och precist. Därför måste man tänka på hur man ska underlätta för silvret att snabbt rinna ner i formen. I avtrycket som gjorts i sanden finns det en viss mängd luft. När silvret rinner ner måste den luften ha någonstans att ta vägen. Nästa steg är därför att göra luftutsläpp och ett hål att hälla ner det smälta silvret genom.

Beroende på hur avtrycket ser ut väljer man hur många luftutsläpp som behövs och var de ska ska göras. Man gör dem genom att försiktigt sticka ett hål rakt igenom sanden runt omkring avtrycket och sedan dra en liten kanal från avtrycket till hålet. På ovansidan av den övre delen av gjutformen gör man ett lite större hål, som skrapas ut så att det ser ut som en tratt. På insidan av tratten gör man en kanal, som leder ner till avtrycket. Detta är ett riktigt petigt jobb att göra, men väldigt viktigt. Blir det inte rätt med luftutsläppen eller kanalen för silvret så blir gjutningen misslyckad.

Att gjuta

Då börjar det närma sig själva gjutningen. Jag sätter försiktigt ihop de två delarna av gjutformen så att de passar exakt rätt i förhållande till varandra. Nu har vi en gjutform färdig för gjutning. Då är det dags att smälta silvret. Jag placerar gjutformen så att står nära till hand där jag ska smälta silvret. Jag smälter silvret i en smältdegel. Det är en process där man håller koll på hur silvret smälter och att allt verkligen smälter. Vi vill inte ha några bitar kvar. När allt  har smält och det ser ut som om silvret "dansar" på ytan är det dags att hälla det i formen.

Jag flyttar sakta degeln så nära ihällningshålet som det går. Hela tiden fortsätter jag att rikta brännaren på silvret så att det inte ska svalna det allra minsta. När jag känner mig redo vänder jag snabbt degeln så att silvret glider ner i formen. Detta moment måste gå riktigt snabbt. Ett tecken på att gjutningen har gått bra är att jag kan se rök komma ut ur alla luftutsläppen. Det betyder att silvret har kommit ner i avtrycket ordentligt. Nu är det bara att vänta på att det hela ska svalna.

När det går att ta i gjutformen igen kan man äntligen få se hur det blev. Det man ser är en stor "knopp" av det stelnade silvret, som sticker upp ur ihällningshålet. När man sedan drar isär halvorna får man äntligen fram resultatet. Det ska vara "avtrycket", som sitter fast på "knoppen". Förhoppningvis har det gått bra och ser snyggt ut. Om det inte har blivit bra så är det ingen katastrof. Det kostar tid och arbete, men silvret är det bara att smälta och använda om igen.

Efterarbete

När jag är nöjd med gjutningen börjar jag med att såga av "knoppen". Silverföremålet vitkokas så att oxideringen från gjutningen försvinner. 

Sedan filar, slipar och polerar jag det gjutna så som jag vill ha det. Kanske ska en ögla lödas på om det ska bli ett halsband. 

På bilden ovan gjutningen av ett ekollon, som just blivit klart.  

På bilden nedan till vänster har just de blivande halsbandet Big Little Heart blivit klara. De sitter fortfarande fast i "knoppen". Till höger om den bilden ser du de färdiga smyckena Big Little Heart och Ekollon.

Se våra sandgjutna silversmycken