Köpvillkor & leverans

Snabbinformation

- Fri frakt! Du betalar endast priset på varan. Inga andra kostnader tillkommer
- Inget minimibelopp för beställning.
- Betalning kan göras med kort (Visa, Mastercard eller Diners), faktura via Payson, Klarna (kort eller faktura), PayPal, förskottsbetalning eller mot postförskott.
- PaysonFakturan kan delbetalas vid belopp större än 300 kr.
- Inga avgifter för kortbetalning eller förskottsbetalning.
- Öppet köp i 14 dagar för oanvända varor (som inte är specialtillverkade för en kund). Rea-varor byts inte.
- Snabba leveranser på varor som finns i lager. Varor postas normalt inom 1-2 dagar. Till detta kommer Postens leveranstid.

 

Beställning

Beställaren måste ha fyllt 18 år.

Alla priser gäller i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms 25 %. Gällande pris är det som finns på webbplatsen vid tidpunkten för beställning. Efter genomförd beställning skickas en orderbekräftelse till kunden. Kunden ansvarar för att kontaktuppgifterna är riktiga.

För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen. Konsumentverkets hemsida, www.kov.se

 

Betalning

Betalning kan göras enligt de val som finns i kassan. Du kan välja mellan kortbetalning (Visa, MasterCard eller Diners), Payson direktbetalning, Payson faktura, PayPal, Klarna kortbetalning, Klarna faktura, förskottsbetalning till bankgiro eller postförskott. 

Säker kortbetalning genom CertiTrade
För kortbetalningar använder vi oss av CertiTrades betalsystem (www.certitrade.net), vilket möjliggör betalning med Visa, MasterCard och Diners kontokort. Din betalning förmedlas tryggt och säkert med säker kryptering enligt banknorm. Dina kortuppgifter sänds direkt till banken och kan inte läsas av någon annan än din bank. Vid försäljning via konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Ingen extra avgift för kortbetalning tillkommer.

Paysonfaktura
Du kan välja att betala mot faktura. Vi erbjuder betalsättet Paysonfaktura i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer an avgift på 29 kr. För att kunna beställa mot faktura måste du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som Payson genomför i samband med köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som du anger vid köptillfället.

Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Vid betalning med Paysonfaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Svea Ekonomi AB, 556489-2924.

Förskottsbetalning
När du beställer och väljer förskottsbetalning skickas en orderbekräftelse och faktura till din e-postadress. Betala i förskott inom tre vardagar till vårt bankgiro. Fakturan betalas som en vanlig räkning via din internetbank. Observera att det kan ta 1-3 vardagar innan vi kan se att betalningen har kommit in på vårt konto. Beställningen skickas så snart betalningen har kommit fram. Inga avgifter tillkommer.

Postförskott
Du hämtar och betalar ditt paket på Postens utlämningsställe. Postförskottsavgift enligt Postens gällande prislista tillkommer. Beställningar upp till 2000 kr kan skickas mot postförskott. För postförskottsförsändelser som inte hämtas ut debiteras kunden 300 kr för att täcka våra kostnader.
 

 

Leverans

Inom Sverige skickas varorna med Posten som brev. Du kan välja att få brevet skickat rekommenderat (kan vara lämpligt vid lite dyrare smycken). För rekommenderat brev tillkommer Postens gällande avgift. Ange i meddelanderutan i kassan om du vill att brevet skickas rekommenmderat.

Vi skickar varorna så snart vi bara kan, normalt inom 1-2 dagar. För varor som är specialbeställningar (som t.ex. ska tillverkas på beställning) tar det lite längre tid. Cirkatid anges vid varans produktbeskrivning. Vi meddelar dig leveranstid för specialbeställda varor så snart du har gjort beställningen. Du är naturligtvis välkommen att kontakta oss via e-post för att kontrollera leveranstiden.

Om du har valt förskottsbetalning skickas varan/ börjar varan tillverkas när betalningen har kommit fram. Det kan då dröja ett par dagar extra, eftersom vi inte kan se betalningen direkt.

Efter att vi skickat varorna tillkommer Postens ordinarie leveranstid., normalt 1-3 dagar inom Sverige.

 

Fraktkostnad inom Sverige

Vi bjuder på fraktkostnaden för vanlig brevleverans med Posten.

 

Ångerrätt

Vi vill att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt köp. Vi tillämpar Distansavtalslagen, vilket innebär att du som kund (privatperson) har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du tagit emot varan. Du har alltså full returrätt om varan inte motsvarar dina förväntningar. Varan ska vid retur vara oskadad och oanvänd.

För att begära ångerrätt meddelar du oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta oss via e-post info@balibali.se
Efter bekräftelse från oss skickar du tillbaka varan och vi återbetalar dina pengar. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden.  

OBS! Vid varor som är specialtillverkade för en viss kund, gäller inte bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.

 

Reklamation

Om en vara uppvisar felaktigheter ska du snarast göra en reklamation till oss via e-post. Tala om vad som är orsak till reklamationen. Vid en giltig reklamation står Venpärlan (www.balibali.se) för frakten. Vid reklamation tillämpas Konsumentköplagen.

Om brevet/paketet är skadat vid leveransen ska du genast göra en reklamation till ditt Postens utlämningsställe, samt meddela oss.

 

Produktvariation

Eftersom våra smycken tillverkas för hand kan form och storlek avvika något från bild och angivna mått. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet. Till exempel kan färgåtergivningen variera mellan olika bildskärmar.

 

Fel i publicering

Vi reserverar oss för felaktigeter i webbutiken, hemsidan och tryckt material. Vi förbehåller oss rätten att korrigera felaktigheter samt att ändra texter och priser. Om du beställt en vara som felaktigt har angivits som beställningsbar kommer vi omgående att kontakta dig och föreslå en alternativ vara eller att återbetala betalt belopp.

 

Ägandesrättsförbehåll

Alla varor förblir Venpärlans (www.balibali.se) egendom tills dess full betalning erlagts.

 

Övrigt

BaliBali är namnet på en smyckelinje inom företaget Venpärlan.  Namnet BaliBali har använts för dessa smycken sedan 2006.

Venpärlan förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Venpärlan rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Venpärlan ska också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.

 

Personuppgifter

Vid beställning ska kunden uppge namn, adress, telefonnummer och epostadress. Vid beställning mot postförskott även personnummer. Uppgifterna sparas i Venpärlans kundregister. I samband med beställning ska kunden ta del av och godkänna köpinformationen.

Venpärlan kommer inte att sälja vidare eller låta tredje part ta del av personuppgifter i marknadsföringssyfte. Vi använder kunduppgifter endast för att kunna leverera varor, ge kundservice och kunna komma i kontakt med våra kunder.  Genom att fylla i personuppgifter och bli kund samtycker du till att Venpärlan får behandla personuppgifter som rör dig samt vad som i övrigt följer av GDPR. För ytterligare information se vår integritetspolicy.

Force Majeure

Venpärlan är befriat från påföljd och skadestånd om fullgörelsen av avtalet hindras, fördröjs eller försvåras av någon omständighet, såsom till exempel krig, myndighetsingripande, oroligheter, inskränkningar i energitillförsel, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, lagändringar, uteblivna tillstånd, olyckshändelser, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden eller uteblivna leveranser från underleverantörer, som Venpärlan skäligen inte kunnat förutse vid tiden för avtalets slutande och vars följder Venpärlan inte heller kunnat undvika eller övervinna.